Missie, visie en ambitie
Onze missie:
Een leerling optimaal voorbereiden op zijn toekomst.
Onze visie:
Een leerling leert op het Coornhert Gymnasium in toenemende mate zelfstandig, met succes, en onder begeleiding van inspirerende, competente en professionele medewerkers in een gymnasiale, uitdagende, veilige leeromgeving.
Onze ambities:
De leerling leert in toenemende mate zelfstandig en met succes
- dus de leerling:
• verwerft, verbreedt en verdiept pre-academische kennis, inzichten, vaardigheden en interesses, binnen en buiten de school;
• pakt uitdagingen aan, verlegt zijn grenzen - wil het beste uit zichzelf halen;
• is in toenemende mate medeverantwoordelijk voor het leren;
• is in toenemende mate in staat tot zelfreflectie, feedback ontvangen en ook geven;
• is in toenemende mate vaardig op het gebied van onderzoeken, presenteren en samenwerken;
• heeft een open houding t.a.v. anderen, andere en oudere culturen, denkwerelden;
• kan zelfstandig standpunten innemen en beargumenteren;
• laat zien zich te kunnen verplaatsen in anderen;
• speelt een actieve rol in het schoolleven;
en ontwikkelt zich zo in zes jaar tot een verantwoordelijk lid van de samenleving.
De medewerker is competent en handelt professioneel
- dus de docent:
• stelt eisen op maat aan leerlingen en daagt uit;
• kan effectief kennis overdragen en vaardigheden aanleren;
• (h)erkent verschillen in niveau, tempo en leervoorkeur;
• stimuleert leerlingen om te leren, maakt nieuwsgierig;
• geeft leerlingen medeverantwoordelijkheid voor het onderwijs;
• heeft inzicht in het gehele curriculum en de te behalen niveaus;
• zet een afgewogen en betaalbare combinatie van leermiddelen in;
• vindt een balans tussen formatieve evaluatie en summatieve beoordeling (zie kader);
• voert een doeltreffend klassenmanagement;
• maakt verantwoorde keuzes ten aanzien van het mee te geven huiswerk;
• staat open voor feedback en feed forward, vraagt die ook en geeft die ook;
• is reflectief en doet regelmatig onderzoek naar het effect van zijn werk;
• is goed opgeleid en nageschoold;
• werkt samen met en leert van collega’s;
• is gericht op samenhang, ook buiten zijn vak;
• stemt af met collega's binnen en buiten de sectie;
• heeft een voor zijn taken nuttig netwerk;
• pakt uitdagingen aan en verlegt zijn grenzen.
- dus een onderwijsondersteuner, staflid en schoolleider:
• biedt waar nodig individuele ondersteuning aan de leerling;
• is er op gericht om het werk van de docent te (bege)leiden en te faciliteren.
De leeromgeving is veilig en uitdagend
dus:
• de school heeft een kleinschalig karakter;
• leren is een expliciet en uitdagend doel;
• er is zorg en aandacht voor elkaar – leerlingenzorg en personeelsbeleid zijn effectief, op maat en professioneel;
• er is ruimte om fouten te maken;
• er is zorg voor de leefomgeving en elkaars eigendommen;
• er is een open sfeer tussen leerlingen en docenten en tussen docenten en ouders;
• er zijn duidelijke regels en afspraken, door de betrokkenen onderschreven en gerespecteerd;
• er is sprake van effectieve communicatie;
• er zijn adequate leermiddelen;
• er zijn voldoende onderwijsondersteunende faciliteiten;
• er zijn goed doordachte leerlijnen die breder en verder reiken dan de vwo-exameneisen;
• de leerstof is rijk aan betekenis en context;
• lessen en activiteiten zijn gevarieerd, weloverwogen en doelbewust;
• de school biedt een scala aan mogelijkheden voor leerlingen om zich binnen het lesprogramma te ontwikkelen;
• de school biedt viade school biedt via de pluslessen, masterclasses, excursies e.d. een scala aan mogelijkhedenvoor leerlingen (en soms ook hun ouders) om zich binnen en buiten het lesprogramma te ontwikkelen;
• de school bereidt de leerlingen goed voor op (de keuze van) het vervolgonderwijs.