Kwaliteitszorg

Het vormgeven van de kwaliteitszorg gebeurt op onze school op de volgende manieren:

    I. De schoolleiding samen met staf:

  • bepaalt in dialoog met de medewerkers de richting waarin de school zich ontwikkelt;
  • formuleert doelen, ten einde de gewenste ontwikkeling te bereiken, voor de korte en lange termijn;
  • werkt samen met commissies en werkgroepen aan het opstellen en uitvoeren van schoolbeleid: schoolplan / jaarplannen (“Rode Draden”) – ziet toe op de uitvoering en bijstelling ervan na evaluatie;
  • betrekt alle secties bij onderwijsontwikkelingen door gesprekken met sectieleiders;
  • zorgt voor periodieke kwaliteitsmetingen en bespreekt de uitkomsten binnen de staf en met de sectieleiders;
  • organiseert uitwisseling over voortgang van de schoolontwikkeling.

     â€‹II. Secties en docenten:

  • evalueren hun leerdoelen, leerlijnen en instrumenten (leermiddelen, toetsen, studiewijzers);
  • stellen die bij na evaluatie;
  • praten samen over vakdidactiek en klassenmanagement, spreken af wat nodig is en handelen daarnaar;
  • reflecteren op meetbare en merkbare leeropbrengsten;
  • zijn resultaatgericht.

     III.    Commissies en onderzoeksgroep:

  • sturen op kwaliteitsgericht denken en werken;

  • kennen hun eigen deskundigheid en die van anderen;
  • voeren gerichte gesprekken over de deskundigheid van de medewerkers;
  • maken collegiaal (les)bezoek en intervisie mogelijk;
  • zoeken naar gezamenlijke en individuele scholing;
  • stimuleren inhoudelijke samenwerking tussen collega’s en secties.

Instrumenten en bronnen voor het kwaliteitsbeleid zijn:

  1. kwaliteitssysteem van Kwaliteitscholen.nl;
  2. leerlingtevredenheidsenquêtes;
  3. leerling-docentenquêtes / zelfevaluaties;
  4. oudertevredenheidsenquêtes;
  5. enquête Stichting Het Zelfstandig Gymnasium;
  6. scholenopdekaart.nl;
  7. opbrengsten van onderzoek door de interne Onderzoeksgroep;
  8. verslagen van resonansgroepen en gesprekken met de oudervereniging;
  9. gesprekken met de leerlingenraad en leerlingenpanels;
  10. studentvolgsystemen van de diverse universiteiten.

 

Binnen de staf en commissies worden enquêtes, zelfevaluaties en onderzoeken besproken en worden acties ter verbetering van een en ander beschreven en in gang gezet.