Robots en zeehondjes in Rotterdamse haven

Gepubliceerd op 7 september 2017

Een grijze dag, op pad naar de Tweede Maasvlakte met examenleerlingen aardrijkskunde en economie. De kranen, containers en het water, bedrijvigheid waar een groot deel van de Nederlandse economie beter van wordt. De haven van Rotterdam is meer dan een verzameling containers, natte- en droge bulk, heeft aandacht voor duurzaamheid en probeert op innovatieve wijze gebruik te blijven maken van de historische voorsprong op andere Europese havens. Nog altijd behoort de haven van Rotterdam tot de top van de mondiale havens. Dat vooral China grossiert in explosief groeiende havens is juist gunstig voor Rotterdam. Aan- en afvoer van zowel bulk als containers, de haven als een hub in het Europese vervoersnetwerk over land, spoor en binnenwater. Een volledig geautomatiseerde containeroverslag roept bij een van de leerlingen de filosofische vraag op in hoeverre de mens nog een rol speelt in een geautomatiseerde wereld. Of: ‘de haven, wat is dat?’ Een dag vol nieuwe inzichten, tegenstellingen en verrassingen – al is het alleen al door de woeste tocht over de Nieuwe-Waterweg, met zicht op mammoettankers en zeehondjes.

De economie- en aardrijkskundesectie