Activiteiten Coornhert Academie 2015-2016

Psychologie, Spaans en wetenschapsjournalistiek voor klas 1 en 2

Andere klanken, herkenbare grammatica maar net wat anders, spannende proefjes die tot bijzondere uitkomsten leidden of een ontdekkingstocht door het brein. Vrijdag 10 juni ontvingen 30 leerlingen uit de onderbouw hun eerste verbredingscertificaat. Vijf weken lang een blokuur Spaans, wetenschapsjournalistiek of psychologie in plaats van de gebruikelijke les op dat moment.

Plezier

Leerlingen die om de een of andere reden een extra uitdaging aankunnen waren vooraf door mentoren en coördinatoren voorgedragen om aan een van de verbredingslessen deel te nemen. De meeste leerlingen gaven gehoor aan deze uitnodiging, en met veel plezier, zo blijkt uit de evaluatie. Spaans werd gemiddeld met een 9,1 gewaardeerd, wetenschapsjournalistiek met een 8,9 en psychologie met een 9,3.

Waarom verbreding?

In de onderbouw kan verbreding net dat duwtje extra geven aan leerlingen voor wie de lessen op school te makkelijk, of niet uitdagend genoeg zijn. Door verbreding ‘vind ik school weer leuk’, of ‘krijg ik extra uitdaging door een onbekend vak te doen’. Verbreding mag geen stress opleveren, is niet verplicht, maar ook niet vrijblijvend. Zo waren een aantal leerlingen uitgenodigd, maar zagen af van de verbreding omdat zij geen gewone lessen wilden missen. Voor bovenbouwleerlingen zijn geen specifieke verbredingslessen, wel vinden tal van verbredingsmogelijkheden plaats zoals lezingen, het Honours Programma, pre – university of olympiades.

Volgend jaar weer!

Tot slot: volgend jaar zal de verbreding voor onderbouwleerlingen zeer waarschijnlijk in periode 3 starten. Welke verbredingslessen worden aangeboden is nog niet definitief. Sterrenkunde, robotica, politicologie, internationale betrekkingen zijn door de leerlingen voorgesteld, maar ook programmeren met arduino. Daarnaast wordt achter de schermen hard gewerkt aan onder andere verschillende verdiepende modules vanuit het Bèta – cluster. Wordt vervolgd!

De stuurgroep Coornhert Academie,

Petra Luijkx, Hester de Prieëlle, Maria ten Tusscher